Online User

Ahad, 30 Oktober 2011

Photografer @Jurufoto


Tiba-tiba terdetik nak buat post pasal jurufoto lepas baca status facebook senior sekolah aku dulu...
What she said?

"susah jgk nak jd photographer.....
lpas amik gmbar kena edit2 plak..
if edit x lawa kena marah plak kat customers...
uishhh dasyat jgak bidang nih....." 

Ingat senang ke nak jadi fotografer??.Orang ingat adew kamera,adew komputer,adew ilmu edit gmbr,adew ilmu fotografi boleh la jd fotografer. Memang boleh tapi tak ramai yang berjaya sebab diorang tak ada satu benda yg penting. "Jiwa". Untuk menjadi seorang fotografer yang baik kite mestilah mempunyai jiwa kerana jiwalah yang akan menghidupkan gambar kita. Gambar yang kita shoot menunjukkan apa yang kita rasa. Sifu aku pernah bagitau kat aku "To capture the moment you have to be in the moment and feel it" entahla mat salleh mana yang bagi tau kat dier. Aku pun tak berapa nak faham mulanyer.. Lepas tu dia bagi contoh..

Kalau kita nak tangkap gambar orang kahwin(sbb die wedding photographer) kita kena rasa kegembiraan yang keluarga pengantin tu rasa barulah kita dapat gambar yang menunjukkan kegembiraan...Sellain jiwa kita hendaklah mempunyai minat. Minat juga merupakan elemen yang penting bukan menjadi fotografer sahaja malah untuk melakukan kerja2 lain juga.
Satu lagi kerja photographer lepas tangkap gambar ialah edit gambar.. tapi buat mase ni aku tak de mood nak tulis pasal edit gambar. Nanti lain kali aku ceriter


 

Copyright 2020 All Rights Reserved.Revolution theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by 702 STUDIO