Online User

Isnin, 31 Oktober 2011

Al-Wadud



 Terdetik hati ku untuk mencari makna disebalik Al-Wadud apabila teringat kembali zaman kecil ku. Setiap kali ingin mengejutkan ku di waktu pagi, Ibu akan memanggil ku dengan nama Wadud.. . MAsa tu aku tak tau pun apa makna tu. . Kadang kala aku tertanya-tanya...apa maksud wadud??
Sehinggalah suatu hari aku mendapat tahu yang nama ini adalah 1 drpd Asma Al HUsna.
Bila aku dah besar(masuk sekolah menengah) parent aku tak panggil lagi dah nama tu. Pagi2 pun aku dah reti bangun sendiri.Tapi bila dh masuk U nie, aku start bangun lewat. paling awal pun 6.30a.m berbeza mase aku sekolah dulu, pukul 5 setengah dh bangun. Masa sekolah dulu aku kena bangun awal sbb takut kena tinggal kat bas. Bas sekolah yg aku naik 6.40 dah mula bergerak...Aku pun hairan gak apasal la awal sgt nk bertolak.Jarak ke sekolah aku tu lebih kurang 15 kilometer jer. Tapi ambik masa smpai satu jam. Aku tak pernah ambik tau apa yg berlaku sepanjang perjalanan sbb naik jer bas aku sambung tidur, smpai kat sekolah kwan aku kejutkan la.Berbalik kpd kisah tadi, nk dijadikan cerita, ppada suatu hari(masa cuti semsta)mak aku kejutkan aku untuk solat subuh. Aku buat do no jer sbb ngantuk(tidur pukul 4 setengah mau tak ngantuk) tiba2 aku terdengar "Wadud!!bangun...." aku tersentak terus bangun macm. Dah hampir 5 tahun aku tak dengar panggilan tu. Mak aku pun terperanjat juga sbb aku bangunsecara mengejut.."Eh..kau nie mengigau ker?" tanay mak aku. "Terkejut",aku jwb dalm keadaan separuh sedar...."Sudah2,cpt bangun solat subuh dh lewat nie",sambung mak aku. Aku ingatkan mak aku dah lupa pasal nama tu,rupa2 dia masih lagi yer...
Sbab sekarang ni dh maju(dh reti pakai internet) aku pun surf la cari maksud Al-wadud....nak tahu maksud nyer,baca lh sendiri kat bawah nie..




Al- Wadud adalah 1 daripada 99 nama-nama Allah.



Al - Wadud bermaksud Maha Pencinta


DIA mencintai hamba hamba yang baik, dan paling layak untuk dicintai. Allah dalam cinta NYA yang tidak berbatas dan mutlak terhadap hamba hamba NYA telah memberi mereka kemampuan. Tetapi yang terpenting adalah kemampuan untuk mencintai NYA. Allah juga memberikan kemungkinan untuk menerima dan mencapai keberanran yang berada diatas pemahaman akal biasa. AL Wadud adalah satu satunya tujuan bagi hati yang mencari cinta ALlah, tatapi cinta hanya mungkin jika yang mencitai mengenal sang kekasih, keindahan serta kesempurnaan NYA.

Orang biasanya tidak memerlukan pendidikan tinggi untuk dapat dan dengan mudah mencintai harta, kesehatan, keluarga dan lain sebagainya. Tetapi untuk mencintai ALlah setidak tidaknya kita membutuhkan akal dan petunjuk agar kita menyadari bahwa semua yang secara alamiah kita cintai adalah milik dan karunia Allah, bahwa semua itu hanyalah tanda dari perhatian dan cinta NYA kepada kita.

Semua yang kita cintai itu fana, seperti diri kita sendiri.  Namun yang kekal adalah jiwa kita. Jiwa adalah karunia terbesar bagi kita dari sang Pemilik Jiwa. Kesadaran akan pemberian jiwa yang amat berharga yang merupakan anugrah terbesar  dari segala sesuatu yang kita miliki di dunia ini. Jika Allah mencintai Hamba NYA tentu DIA akan memberikan kepada orang tersebut pemahaman, kesadaran, iman dan rasa cinta kepada NYA.

Hamba Al Wadud di kalangan manusia adalah orang yang mencintai orang lain seperti cintanya kepada dirinya sendiri. Ali r. a. berkata " Jika engkau ingin dicintai Tuhanmu, dekatilah orang yang menolakmu, bersikaplah pemurah kepada orang yang kikir terhadap dirimu, maafkala orang orang yang menyakitimu "

Kekasih Allah bersabda " Tidaklah seorang mukmin memandang wajah sesama mukmin dnegan perasaan cina, kecuali hal itu lebih baik dibandingkan dnegan shalat di masjidku sepanjang tahun ".  "Orang yang beriman yang saling mencintai laksana tubuh, jika salah satu bagiannya sakita, maka seluruh tubuh pun akan merasa sakit."

ABD AL WADUD adalah orang yang cintanya kepada ALlah dan kepada orang orang yang mencintai ALlah telah sempurna, dan ALlah juga akan mencintainya. Jika Allah mencintai seorang hamba, Allah akan memanggil malaikat Jibril dan berkata "Aku mencintai hamba KU ini, cintailah dia". Kemudian Jibril akan berseru kepada langit dan kepada seluruh alam semesta menyeru seisi alam untuk mencintai hamba Allah tersebut.

Firman Allah dalam sebuah Ayat Qudsi " Tidaklah seorang hamba Ku mendekati Ku dengan sesuatu yang lebih aku cintai dari pada apa yang KU wajibkan atasnya, dan tidaklah seorang hamba KU terus mendekati KU dengan pekerjaan pekerjaan yang disunatkan kecuali aku mencintainya. Jika Aku mencintainya, Aku akan menjadi telinganya, matanya dan tangan serta kakinya.


Wallahu'alam bishowab

Terdapat ralat dalam alat ini
 

Copyright 2020 All Rights Reserved.Revolution theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by 702 STUDIO